Proč všichni pořád řeší brániční dýchání

Značná část našich klientů přichází po absolvování různých rehabilitačních cvičení, která jsou zhusta zaměřena na to, naučit klienta „dýchat do bránice“. Většinou je efekt takovéto snahy na obtíže klientů celkem malý až mizivý a pro snaživé klienty poměrně frustrující. Má tedy vůbec smysl zabývat se bránicí v léčbě bolesti pohybového systému?

 

Bránice je pro mnoho lidí jeden z těch svalů, o kterém možná někdy slyšeli, ale nic moc o něm vlastně neví – jak vypadá, kde je a k čemu je a vůbec, jak by měla její aktivita vlastně pomoci odstranění (nejčastěji) chronické bolesti zad.

Tedy: bránice je plochý a poměrně rozsáhlý sval na pomezí hrudní a břišní dutiny. Vypadá jako kopule deštníku, která je předozadně zploštělá a v zadní části protažená směrem dolů do beder. Upíná se zevnitř na žebra, vepředu na prsní kost a vzadu na bederní páteř. Uprostřed „deštníku“ je šlašitá, po stranách jsou svalová vlákna, která v přední a boční části přecházejí bez jasné dělicí linie do nejhlubšího z břišních svalů, se kterým tudíž bránice významně funkčně souvisí.

Přibližně středem bránice procházejí dolní dutá žíla, břišní aorta a také jícen, který bránice pomáhá uzavírat, aby nedocházelo ke stěhování obsahu žaludku směrem vzhůru. Na kopuli bránice leží plíce; bráničním stahem se zvětšuje objem plic a dochází k nádechu.

Bránice má tedy 3 funkce: je to hlavní nádechový sval, „drží“ a stabilizuje páteř a trup ve všech rovinách v úzké spolupráci (nejen) s břišními svaly, a uzavírá jícen a zabraňuje tak refluxu.

K útlumu těchto funkcí bránice dochází celkem snadno – stačí se například pořádně přejíst a nádech se změní ve funění, udržet tělo vzpříma je najednou problém a škytání se může změnit v pálení žáhy.

Podobně je bránice funkčně utlumena u těhotných žen nebo obézních jedinců, ale často také u lidí s bolestí v páteři či jinde. Snahou rehabilitačních pracovníků je pak bránici „probudit“
a tím vyřešit jednu z hlavních příčin vzniku bolesti. Pomůže však jenom „dejchat do břicha“ tak, jako to známe z vyprávění našich klientů?

V některých případech ano – zaměření se na dýchání vede k celkovému „přeladění“, relaxaci a snížení svalového napětí, což může přinést takřka okamžitou úlevu a zmírnění bolesti. Jenže těm, které bolí záda při rytí zahrady, zavření očí a relaxace v holínkách a s rýčem v ruce asi moc nepomůže…

Jak již bylo řečeno, bránice spolupracuje s břišními svaly a také se svaly pánevního dna a hlubokými svaly zad. Spolu vytvářejí svalový systém, který je schopen zpevnit trup a rozložit zátěž páteře na co největší plochu. Selhání jednoho či více prvků tohoto systému vede k přetěžování páteře a postupně ke vzniku bolesti.

Porucha funkcí bránice jako jednoho z prvků svalového stabilizačního systému může mít řadu příčin – kromě plného či těhotného břicha to může být také břicho pooperačně či poúrazově zjizvené, a tedy ztuhlé, přecitlivělé či bolestivé. Potíže s břišními orgány či pánevním dnem mohou rovněž vyústit v poruchu funkce bránice, stejně jako sedavé zaměstnání s opakovaným dlouhodobým sezením s kulatými zády a „zmačkaným“ břichem.

Nadechováním do břicha v těchto případech bránici „oslovíme“, ale její koordinované spolupráce s ostatními svaly zmíněného stabilizačního svalového systému dosáhneme prostým bráničním – nebo chcete-li břišním – dýcháním zpravidla jen těžko.

Je tedy zapotřebí také cíleně připojit aktivitu pánevního dna a břišních svalů, přísně se vyhnout bolesti, celé toto cvičení a svalovou aktivitu „prožít a procítit“, mnohokrát zopakovat a postupně ztěžovat podmínky, až to nakonec půjde třeba i na zahradě v předklonu a s rýčem v ruce. Je totiž rozdíl umět dýchat bránicí vleže na zádech a například vestoje či při chůzi, stejně jako je rozdíl cvičit břišní svaly a u toho zadržovat dech, anebo plynule dýchat či mluvit.

Pokud tedy už umíte „dýchat do břicha“, ale stále zažíváte bolest během pohybu, nevěšte hlavu. Udělali jste dobrý první krok v léčbě, i když by neměl být rozhodně krokem posledním. Dobrý fyzioterapeut to ví a kráčí s vámi dál.

"Víme, jak má tělo správně fungovat a baví nás učit lidi zbavovat se bolesti a pohybových obtíží." Náš příběh si můžete přečíst zde
  • DEJTE VAŠÍ BOLESTI MAT!
  • Obtěžuje Vás bolest? Chcete vědět, jak na ni? Zde se dozvíte více.

    V tomto eBooku se dozvíte JAK SI PORADIT S BOLESTÍ.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Navštivte náš Facebook: