10 důvodů, proč začít s nordic walking (raději než s běháním)

     


    Klienti se nás často ptají na „nějaký sport“, který by sloužil mimo jiné také jako vhodné doplnění fyzioterapie. Dostupnou, levnou
a nenáročnou aktivitou tohoto typu je nordic walking (dále NW) neboli severská chůze. Vychází z toho nejpřirozenějšího pohybu lidského těla, její technika není náročná na zvládnutí, velmi rychle jsou vidět a cítit změny v kondici i držení těla a navíc má řadu výhod oproti joggingu.

A ZDE MÁTE 10 DŮVODŮ, DÍKY KTERÝM SI NW ZAMILUJETE 🙂


  1. Ne všichni, kdo chodí, mohou běhat, zatímco každý, kdo je schopen běhat, může chodit.
    NW je vhodnou aktivitou všude tam, kde by běh způsoboval přetěžování pohybového systému, tedy zejména u jedinců obézních či s nadváhou, lidí s postižením kloubů dolních končetin či páteře, ale i u těch, kteří „neumějí běhat“.
  2. Správná technika NW je snazší než správná technika běhu.
    Navzdory všem kurzům NW, které jsou za menší či větší obnos k dispozici, se lze správnou techniku NW naučit velmi snadno i bez nich – stačí vyhledat některé z videí, dostupných na internetu, a jít to ven zkusit. Správnou techniku běhu se můžete v určitých případech neúspěšně učit celý život. Lze velmi snadno spatřit poměrně velké množství lidí, jejichž technika běhu vede kromě možné radosti z pohybu také k devastaci jejich kloubů, aniž by si toho byli vědomi. Jejich tělo se jim to často snaží dát najevo, načež tito lidé od „zkušenějších“ slýchávají rady typu: „Bolí tě kolena? Běhej dál a ono to přejde“, apod. NW obnovuje schopnost zkříženého vzoru pohybu těla v prostoru (dopředu jde vždy jedna dolní a opačná horní končetina) a může tak zlepšit i techniku běhu, proto je vhodným doplňkem či mezičlánkem mezi nesportováním a běháním.
  3. Subjektivní námaha versus výdej energie.
    Ve srovnání s joggingem při NW můžete spálit více energie, přičemž pocit námahy bude výrazně nižší. Kdo zná tento fakt, možná již nikdy s joggingem nebude ztrácet čas (a to jsme teprve u bodu č. 3). Proč tomu tak je, si povíme dále.
  4. Zlepšení stability.
    Malá opora horní končetiny současně s oporou protilehlé dolní končetiny „ukotví“ tělo v prostoru. Na ulici lze potkat spoustu – zejména starších – lidí, kteří se o NW pokoušejí již jen z tohoto důvodu, žel často mají špatně nastavenou výšku holí, nepoužívají poutka na ruce a/nebo se opírají holemi před tělem, takže efekt dalších zde popsaných bodů je mnohem menší.
  5. Prodloužení kroku.
    Co tělo „ušetří“ na udržení stability, může investovat do prodloužení kroku a tím do zvýšení rychlosti chůze, ke kterému dochází naprosto spontánně a je spojeno se zkvalitněním odvalováním plosky nohou, zvýšením rozsahu zanožení v kyčelních kloubech – obojí je v populaci velmi častý funkční „výpadek“, který lze vidět i u mnoha běžců – a zvýšením/prodloužením aktivity odrazových svalů dolních končetin. To vše zároveň znamená zvýšení spotřeby kyslíku… a jsme zase u bodu 3.
  6. Zapojení svalů horních končetin a pletenců ramenních.
    Opora horních končetin a pohyb trupu vůči statické ruce znamená zapojení mnoha svalů, které při běhu díky absenci této opory „spí“. Všechny tyto svaly potřebují kyslík, a tudíž jejich mnohonásobně opakovaná aktivace znamená výrazné zvýšení efektu na oběhový systém (viz bod 3).
  7. Napřímení trupu, rotace páteře, obnova zkříženého vzoru chůze.
    Mnoho lidí chodí po světě s bolestí zad, která má co dělat se špatným napřímením páteře. Nekvalitně napřímená páteř znamená poruchu otáčení páteře v její podélné ose a omezení až vymizení pohybu rukou. Chůze pak působí jako pohyb loutky, zkracuje se krok, spousta lidí také nahrazuje otáčení páteře jejími úklony a při chůzi se pak ramena klátí ze strany na stranu. Ukotvení protilehlých končetin na jejich konci (země a poutko hůlky) a pohyb trupu vůči nim při NW nutí tělo obnovit schopnost napřímení a otáčení páteře. Tím se zlepšuje zkřížený vzor pohybu končetin, což u běžců, kteří NW zařadí do tréninku, ve výsledku znamená zvýšení rychlosti běhu a snížení pravděpodobnosti zranění z přetížení pohybového systému. Tyto změny jsou přes zdánlivou nenáročnost a subjektivní pohodlí při NW poměrně razantní a mohou někdy vést k „práci svalů, o kterých doposud nebylo slyšet“ až ke vzniku „nové bolesti“ z namožených svalů. V případě obtíží, které nemizí spontánně odpočinkem, případně se vracejí, je vhodné poradit se s fyzioterapeutem, jak postupovat dál.
  8. Absence velkých nárazů.
    Jeden z nejvýznamnějších rozdílů oproti běhu, který ocení všichni ti, jimž nárazy, zejména na tvrdých površích (po nichž se s takovou oblibou bůhvíproč běhává), způsobují bolest plosek nohou, kotníků, kolen, beder, krční páteře či hlavy. Díky přenesení malé části hmotnosti těla na ruku dochází u NW spíše k malému odlehčení kloubů dolních končetin a páteře, které však může být např. u člověka s počínající artrózou kolen naprosto zásadní a prosté použití hůlek při chůzi s následnou úlevou od bolesti může značně zvýšit kvalitu jeho života.
  9. Více variant NW = celoroční sport.
    Severská chůze vznikla jako náhrada běžkování, proto chůze/běh na lyžích je originální a zimní variantou NW. Místo lyží se dají obout i sněžnice. S holemi lze také běhat nebo bruslit (nordic running, nordic skating). Vzhledem k tomu, že odraz ruky trvá u těchto variant déle, používají se delší hůlky než u NW.
  10. Efekt obranný.
    Možná úsměvný doplněk, nicméně pravděpodobnost úspěšné obrany zdraví či majetku při napadení NW-chodce se „správným použitím“ dvou lehkých holí razantně zvyšuje.

 


Takže si to shrňme 🙂 S NW může začít každý, kdo může chodit. Je to snadná, subjetivně pohodlná aktivita,
pomocí které zapojíte do akce mnoho svalů najednou a zlepšíte si tak
kondici pohybového i oběhového systému.
Navíc si neničíte klouby, můžete ji provozovat celoročně a s menší obavou, když se rozhodnete vyrazit na procházku večer.

Doporučení NW jako rekreační kondičně-terapeuticko-preventivní volnočasové aktivity našim klientům
vedlo prakticky u všech, kteří se pro NW rozhodli, k pozitivní odezvě.
Považujeme tento způsob pohybu za mnohem zdravější, než dusání po dlažebních kostkách a asfaltových cyklostezkách,
které doprovází všudypřítomná běžecko-reklamní masáž
a zdravotně velmi diskutabilní podniky typu půlmaraton/maraton apod.,
odehrávající se velmi často právě na dlažbách měst.

U NW navíc najdete ještě o dalších deset důvodů více, proč s ní začít.

"Víme, jak má tělo správně fungovat a baví nás učit lidi zbavovat se bolesti a pohybových obtíží." Náš příběh si můžete přečíst zde
  • DEJTE VAŠÍ BOLESTI MAT!
  • Obtěžuje Vás bolest? Chcete vědět, jak na ni? Zde se dozvíte více.

    V tomto eBooku se dozvíte JAK SI PORADIT S BOLESTÍ.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Navštivte náš Facebook: